Welke Verharder en Verdunner gebruiken

Welke Verharder en Verdunner gebruiken in mijn lak

Om herhaalbare en correcte resultaten te garanderen, is het noodzakelijk in elke carrosseriewerkplaats ervoor te zorgen dat materialen altijd worden gebruikt in overeenstemming met de technische instructies van de fabrikant. De materialen worden getest en de instructies worden geschreven om optimaal gebruik te maken van de eigenschappen en voordelen van elk materiaal.

Het tweecomponentensysteem, dat het meest gebruikt wordt in de werkplaats, bestaat uit drie componenten: component A (vernis, spuitplamuur, plamuur…), component B (verharder) en verdunner (acryl, nitro, epoxy… ). Soms is het nodig om een ​​ander additief toe te voegen om een ​​bepaald kenmerk te verbeteren. We moeten ons ervan bewust zijn dat de juiste dosering (in volume of massa) van elke afzonderlijke component erg belangrijk is. Het negeren van de technische instructies en fouten bij de bereiding van het mengsel zullen zeker terug te vinden zijn in het eindresultaat. Door consequent de technische instructies voor het gebruik van materialen op te volgen, vermijdt u onnodige reparatiekosten en ontevredenheid bij de klant. 

VEELGESTELDE FOUTEN IN DE WORKSHOP

Fouten die optreden in werkplaatsen kunnen heel verschillend zijn, maar fouten door verkeerde dosering van individuele componenten zijn meestal de oorzaak van een slecht eindresultaat.

MATERIAAL DOSEREN MET EEN MEETSTANG

Als u tijdens het werk geen maatbekers of weegschaal gebruikt, maar voor het mengen meetlatten gebruikt, is het ook noodzakelijk om containers te gebruiken waarvan de diameter niet verandert met de hoogte.
Als u containers gebruikt waarvan de diameter verandert met de hoogte, zal de dosering van de afzonderlijke componenten (componenten A of B) altijd onjuist zijn.

DE VERKEERDE VERHARDER GEBRUIKEN

In de werkplaatsen liggen vaak materialen van meerdere leveranciers in de schappen. fabrikanten van autolakmaterialen. Een fout die hierdoor vaak kan optreden is het gebruik van verkeerde verharders bij het voorbereiden van een tweecomponenten systeem. Het komt vaak voor dat niet alleen de verkeerde verharder van dezelfde fabrikant wordt gebruikt, maar zelfs een verharder van een andere fabrikant. Het combineren van verschillende materialen levert op het eerste gezicht resultaat op. Maar weet u zeker dat u het resultaat kunt vertrouwen van twee producten die nog nooit in deze combinatie zijn getest? Weet je zeker dat het resultaat hetzelfde zal zijn als gisteren en na een jaar hetzelfde zal zijn?

Het feit is dat elke fabrikant achter zijn product staat en achter de chemische formule die het product definieert. De chemische formule en reactie van alle componenten (bijv. vernis, verharder, verdunner en eventuele additieven) wordt getest en definitief, en alleen op deze manier kan het optimale resultaten opleveren. Het is zeker niet mogelijk om dezelfde resultaten te bereiken door een ander argument te gebruiken. Het eindresultaat zal niet optimaal zijn. Erger nog, het resultaat kan desastreus zijn, de klant gaat klagen over de service, er ontstaan ​​extra onnodige kosten en er ontstaat verkeersverlies.

MOET IK STANDAARD OF SNELLE VERHARDER GEBRUIKEN ?

Met de komst van de zomer worden ook veel mensen verrast door de hoge temperaturen in de werkplaats. De materialen drogen sneller, de resultaten kunnen zelfs anders zijn dan een week geleden, toen de atmosfeer nog niet zo warm was. Het gebruik van langzamere verharders en langzamere verdunners wordt aanbevolen. Het gebruik van de juiste combinatie van verharder en verdunner is de juiste oplossing voor seizoensgebonden temperatuurschommelingen.

Voorbeeld: Een snelverharder voor spuitplamuur, die u normaal gesproken meestal kunt gebruiken, is in de zomermaanden niet geschikt. Bij temperaturen dicht bij 30°C of hoger is, wordt aanbevolen om de snelle verharder te vervangen door een standaard. Het schuren gaat de volgende dag makkelijker, het schuurpapier loopt niet vast en je bereikt sneller het eindresultaat.

GEBRUIK VAN NITRO THINNER IN TWEECOMPONENTEN SYSTEMEN

Nitroverdunner, die vooral bedoeld is voor reiniging, wordt ook vaak gebruikt in werkplaatsen voor het verdunnen in tweecomponentensystemen. Dergelijk gebruik van water leidt tot slechte resultaten en de oorzaken worden meestal elders gezocht – in het basisproduct; lak of spuitvuller.

Een voorbeeld van oneigenlijk gebruik dat wij als fabrikanten vaak in het veld zien is het verdunnen van spuitpatronen met nitro verdunner. Meestal is het resultaat slechtere droging, slechtere vulling van het schuurpapier, bezinking…

Het gebruik van nitro-verdunner wordt alleen aanbevolen voor het reinigen, maar zeker niet voor het verdunnen van lakken, spuitvullers of andere tweecomponentencoatings. Het is noodzakelijk om te beseffen dat het gebruik van de juiste verdunner net zo belangrijk is als de spuitvuller of verharder.

WIST JE DAT ?

Nitroverdunners op de markt zijn heel anders, omdat de productiemethode meestal onbekend is – het zijn eigenlijk distillaten of bijproducten van farmaceutische of andere chemische fabrieken. Nitroverdunners kunnen ook water en alcoholen bevatten, wat op zijn beurt van invloed is op slechtere resultaten in het schadeherstelbedrijf. Alcoholen en water in het tweecomponentensysteem reageren met de verharder (isocyanaat) en beïnvloeden een verkeerde vernetting of het verloop van een chemische reactie beïnvloeden.

Als u niet zeker weet of u het product op de juiste manier gebruikt, kunt u snel relevante instructies vinden op de verpakking zelf

Relatest posts

auto wassen
Autoschade herstellen met een spuitbus: mogelijkheid of mythe?

Leave Comments

Top