Lakfouten
Lakfouten?
hoe komt het en wat kunnen we eraan doen?

Kleurverschil:
} Kleur ondergrond verschilt van elkaar
} Viscositeit(Dikte van de lak) is niet inorde
} Aantal gespoten lagen
} Spuitopening verfspuit
} Spuitdruk verfspuit
} Foute verharder of verdunning toegevoegd
} Kunstlicht bij beoordeling, gebruik daglicht

Lopers en Zakkers
} Te dik gespoten,
} De lak te dun
} Te lage spuitdruk
} Temperatuur te laag
} Verkeerde verdunning of verharder
} Te snel achter elkaar gespoten

Sinasappel Effect
} Niet goed geschuurd
} Lak te dik (spuitviscositeit te hoog)
} Temperatuur te hoog
} Te dikke lagen
} Verkeerde verharder of verdunning
} Afstand naar het object is te hoog

Korrelig en Ruw
} Te droog gespoten
} Te ver van het object af (nevelen )
} Te warme omgevingstemperatuur
} Lak te dik (spuitviscositeit)
} Spuitdruk te hoog
} Spuitopening te klein
} Verkeerde verharder of verdunning

Opwerken:
} Ondergrond niet voldoende afgesloten
} Ondergrond niet voldoende uitgehard
} Ondergrond niet gecontroleerd

Siliconen:
} Verontreiniging of resten van wax, olie, polijstmiddelen.
} Spuitlucht toevoer bevat olie of condenswater
} Lucht in de cabine verontreinigd
} Werkkleding verontreinigd
} Spuitpistool verontreinigd

Vuil en Stofdeeltjes:
} Stof, vuil of vezels van doeken of kleding
} Stof is voor het spuiten niet grondig verwijderd
} Zwevende deeltjes vallen in de lak (schuren voor de cabine)
} Verpakkingen niet goed gesloten

Wolken in Metallic :
} Te dik gespoten of onregelmatig
} Lak te dik en te nat
} Verkeerde verdunning
} Oppervlak te koud of te warm
} Spuitafstand niet goed

Lucht insluiting:
} Ingesloten lucht zet zich uit
} Werken op losse slecht hechtende niet goed voorbewerkte ondergrond
} Te hoge laagdiktes van plamuur, primers of grondlakken
} Poreusheid van grondmaterialen
} Te hoge droog temperaturen

Belistering:
} Vorming van condenswater in de spuitlucht
} Hoge luchtvochtigheid of condens door temperatuur verschillen
} Onvoldoende reiniging
} Te dunne laklaag

Rand Aftekeningen:
} Grondmaterialen niet goed uitgedroogd
} Spuitnevelrand van de grondlak niet voldoende uit geschuurd
} Niet voldoende verloop geschuurd

Kookblaasjes:
} Oplosmiddel ingesloten bij te hoge laagdiktes
} Te geringe uitdamptijd
} Niet de goede verharder of verdunning
} Te hoge spuitdruk
} Ongunstige spuitcabine omstandigheden

Pinnholes:
} Vanuit de fabriek ingesloten lucht
} Te dik aangebrachte polyester plamuur kan ook tot luchtinsluiting leiden
} Plamuur van mindere kwaliteit
} Kunststoffen niet getemperd
} Onthechting, Ondergrond niet goed gereinigd
} Ongeschikte grondmaterialen
} Niet of te fijn geschuurde ondergrond
} Temperatuur schommelingen kan leiden tot condens
} Te hoge laag diktes
} Verwerkings viscositeit te hoog
} Spanning tussen laklagen
Dit zijn de meest voorkomende lakfouten na het spuiten van autolak.Maar, lakfouten kunnen ook zijn: Onthechting, Barsten, Vlekken, Glans verlies of Schuurkrassen.Ook kunnen lakfouten voorkomen bij twijfelachtige ondergronden.Meestal wordt dan daarvoor een epoxy primer gebruikt.Dit is een goede en betrouwbare isolator.