Lakfouten

Lakfouten?

hoe komt het en wat kunnen we eraan doen?

Metallic cans of spray paint in various colors. Colors of Rainbow. Vector illustration EPS 10

Kleurverschil:

}  Kleur ondergrond verschilt van elkaar
}  Viscositeit(Dikte van de lak) is niet inorde
}  Aantal gespoten lagen
}  Spuitopening verfspuit
}  Spuitdruk verfspuit
}  Foute verharder of verdunning toegevoegd
}  Kunstlicht bij beoordeling, gebruik daglicht

ZAKKERS

Lopers en Zakkers

}  Te dik gespoten,
}  De lak te dun
}  Te lage spuitdruk
}  Temperatuur te laag
}  Verkeerde verdunning of verharder
}  Te snel achter elkaar gespoten

sinasappel effect

Sinasappel Effect

}  Niet goed geschuurd
}  Lak te dik (spuitviscositeit te hoog)
}  Temperatuur te hoog
}  Te dikke lagen
}  Verkeerde verharder of verdunning
}  Afstand naar het object is te hoog

Korrelig effect

Korrelig en Ruw

}  Te droog gespoten
}  Te ver van het object af (nevelen )
}  Te warme omgevingstemperatuur
}  Lak te dik (spuitviscositeit)
}  Spuitdruk te hoog
}  Spuitopening te klein
}  Verkeerde verharder of verdunning

opwerken

Opwerken:

}  Ondergrond niet voldoende afgesloten
}  Ondergrond niet voldoende uitgehard
}  Ondergrond niet gecontroleerd

 

siliconen

Siliconen:

}  Verontreiniging of resten van wax, olie, polijstmiddelen.
}  Spuitlucht toevoer bevat olie of condenswater
}  Lucht in de cabine verontreinigd
}  Werkkleding verontreinigd
}  Spuitpistool verontreinigd

vuil en stofdeeltjes

Vuil en Stofdeeltjes:

}  Stof, vuil of vezels van doeken of kleding
}  Stof is voor het spuiten niet grondig verwijderd
}  Zwevende deeltjes vallen in de lak (schuren voor de cabine)
}  Verpakkingen niet goed gesloten

wolken

Wolken in Metallic :

}  Te dik gespoten of onregelmatig
}  Lak te dik en te nat
}  Verkeerde verdunning
}  Oppervlak te koud of te warm
}  Spuitafstand niet goed

lucht insluiting

Lucht insluiting:

}  Ingesloten lucht zet zich uit
}  Werken op losse slecht hechtende niet goed voorbewerkte ondergrond
}  Te hoge laagdiktes van plamuur, primers of grondlakken
}  Poreusheid van grondmaterialen
}  Te hoge droog temperaturen

belistering

Belistering:

}  Vorming van condenswater in de spuitlucht
}  Hoge luchtvochtigheid of condens door temperatuur verschillen
}  Onvoldoende reiniging
}  Te dunne laklaag

randaftekeningen.

Rand Aftekeningen:

}  Grondmaterialen niet goed uitgedroogd
}  Spuitnevelrand van de grondlak niet voldoende uit geschuurd
}  Niet voldoende verloop geschuurd

kookblaasjes

Kookblaasjes:

}  Oplosmiddel ingesloten bij te hoge laagdiktes
}  Te geringe uitdamptijd
}  Niet de goede verharder of verdunning
}  Te hoge spuitdruk
}  Ongunstige spuitcabine omstandigheden

pinnholes

Pinnholes:

}  Vanuit de fabriek ingesloten lucht
}  Te dik aangebrachte polyester plamuur kan ook tot luchtinsluiting leiden
}  Plamuur van mindere kwaliteit
}  Kunststoffen niet getemperd
}  Onthechting, Ondergrond niet goed gereinigd
}  Ongeschikte grondmaterialen
}  Niet of te fijn geschuurde ondergrond
}  Temperatuur schommelingen kan leiden tot condens
}  Te hoge laag diktes
}  Verwerkings viscositeit te hoog
}  Spanning tussen laklagen

Dit zijn de meest voorkomende lakfouten na het spuiten van autolak.Maar, lakfouten kunnen ook zijn: Onthechting, Barsten, Vlekken, Glans verlies of Schuurkrassen.Ook kunnen lakfouten voorkomen bij twijfelachtige ondergronden.Meestal wordt dan daarvoor een epoxy primer gebruikt.Dit is een goede en betrouwbare isolator.

Top