Wat moet je over Autolak weten

Alles wat je altijd over Autolak wilde weten

Al van zolang er auto’s op deze wereldbol rondrijden wordt er gebruik gemaakt van autolak. Maar wat is dit nu precies en waar wordt het allemaal voor gebruikt? Hier bij Spotrepair Fonteyn zouden we dit graag wat ophelderen, want zeg nu zelf het is toch het eerste wat je opvalt aan een auto.

Wat is autolak?

Autolak dient voor meer dan we soms denken. Het is niet enkel het kleurtje van je auto en het is niet alleen belangrijk voor het mooie uiterlijk. Het zorgt er namelijk voor dat je kostbare auto een goede bescherming heeft.Dit  tegen roest en de weers elementen. Met een geschikte autolak kan je eveneens schade zoals krasjes door opspattende stenen tijdens het rijden laten herstellen.Bij het kiezen van een nieuwe auto is het voor de meeste mensen vaak de kleur die een van de belangrijkste factoren is. We kopen dan ook met onze ogen. Als de kleur al tegenvalt, gaat de auto je nooit zo bekoren. Alleen maar als het je lievelingskleur is.Maar hoe zijn we op de dag van vandaag tot al die verschillende kleuren en soorten gekomen. Die we tegenwoordig we rond zien rijden op onze wegen? Het begon allemaal in de vroege jaren van 1900…

Wanneer werd autolak voor het eerst gebruikt?

Wij zien het nu elke dag op de wegen steeds meer auto’s en we kijken hier eigenlijk niet meer van op. Maar wanneer zijn ze begonnen met autolak te gebruiken? En hoe kwamen ze hierop?
Wij kunnen ons geen wereld meer voorstellen waarin het er niet meer is. Toch is het eens interessant om na te gaan hoe het allemaal begonnen is…De lak op auto’s heeft altijd twee bestaansreden gehad en heeft deze nog altijd. Autolak is belangrijk voor zowel het uiterlijk en de bescherming van onze dierbare auto’s. De eerste auto’s werden gelakt op dezelfde manier als dat ze koetsen lakten.
De lak werd door de schilders in meerdere lagen over elkaar aangebracht. Het was van groot belang dat de carrosserie / het koetswerk eerst zorgvuldig in de grondlak werd. Om daarna gezet te worden in de  vernis. Vroeger duurde het allemaal wel wat langer. Het kon soms tot acht weken duren voordat je auto eruit zag zoals je dat verwacht werd.
Voor de massaproductie die toen der tijd op gang kwam was dit niet ideaal. De lakken gebaseerd op oliebasis werden verbeterd zodat het lakproces de productie zou kunnen bijhouden. Ze verbeterden deze lakken en probeerden vooral de droogtijden te verkorten door de temperatuur te verhogen. De techniek kregen ze toen nog niet echt op punt want in 1910 duurde het nog altijd drie weken voordat de lak droog was. Toen het Model T van Ford uitkwam werd een definitief einde gemaakt aan het gebruik van de lak gebaseerd op plantaardige olie. Ford wilde dat er dagelijks 1000 auto’s van het T Model geproduceerd werden. De lopende band was niet het probleem hiervoor, wel de lange droogtijd van de autolak want dan zou hij wel een heel lange lopende band nodig hebben. Het was dus noodzakelijk dat de droogtijd enorm zou verkorten, deze mocht nog maximaal 50 uur zijn. Zo kwam Ford terecht in Japan waar ze gebruik maakten van schellak, ook wel bekend als Japanse lak. Doordat deze nieuwe lak veel dunner was dan de lak die ze altijd gebruikten konden ze deze lak gebruiken in spuitpistolen uit Detroit. Het nog grotere voordeel van de dunnere autolak was dat ze ook veel sneller droogden. Dit was het gene waar Ford naar opzoek was. De lak was echter enkel te verkrijgen in het zwart, vandaar de leuke slagzin die Ford maakte: “Ford Model T is leverbaar in alle kleuren zolang het maar zwart is!

Vervolg

”Na de donkere tijd van WOI ging de techniek van lak erop vooruit. Er was een enorme hoeveelheid overschot van nitro cellulosekruit doordat de wapenindustrie hier veel van had aangemaakt. Het was de bedoeling om van dit overschot goed gebruik te maken en het niet te verspillen. Één van de verdiensten die hiermee gewonnen waren was de celluloselak. Het was niet helemaal wat ze wilden, want de glans hiervan was niet optimaal. Door dit probleem moest de celluloselak in meerdere lagen over elkaar aangebracht worden en voor meer glans moest het ook gepolijst worden. Het had ook wel een pluspunt want nu had je meer keuze in kleuren. Autofabrikanten maakten er tot 1930 overwegend gebruik van. Chemici begonnen aan het ontwikkelen van kunstharslakken vanaf de jaren ’30. Er waren in die tijd grote hoeveelheden van vetzuren, deze werden verkookt met alcohol en zo maakten ze de kunstharslak. Deze lakken hadden minder werk in poetsen en hun glans was mooier. Ook kwamen in de jaren ’30 de ontwikkelingen van kleurpigmenten in de ontwikkeling. Doordat ze titaanoxide gingen gebruiken konden er voor het eerst felle kleuren en helder wit geproduceerd worden. Ze waren heel actief bezig met de ontwikkelingen van autolak, want ook de effectlakken kwamen niet veel later op de markt. Eerst deden ze dit door vissenschubben te gebruiken en deze te mengen met lak. Vandaar de naam ‘viszilveren lak’, wat we nu kennen als ‘silver metallic’.Het eindproduct van alle verbeteringen die ze deden met cellulose nitraatlakken en kunstharslakken was thermoplastische acrylaatlak: een product dat enkel de basiseigenschappen van de nitrolak had. Het polijsten van deze lak was niet meer nodig doordat ze de laklaag aan hitte blootstellen en daarbij de laklaag nog eens smelt. Vooral Ferrari en Opel gebruikten deze techniek. Andere merken maakten meer gebruik van de verder ontwikkelde kunstharslak. Hiervan was de levensduur verlengd, alsook de hardheids- glansverhoging. In de jaren ’90 was er de opkomst van de autolakken op waterbasis, deze werd vooral aangestuurd vanuit milieuoverwegingen. Het water in deze lakken vervangt het oplosmiddel.  Sinds januari 2007 was er een nieuwe wet in verband met de aanwezigheid van verdunners en oplosmiddelen uit het aardolietraject. Het aandeel aan oplosmiddelen per liter basislak mag maximaal 420 gram zijn. Vandaag de dag zit de meeste lak rond de 100 gram per liter.

Meer keuze dan de regenboog

Automakers moeten hun best doen om de klanten tevreden te houden en om steeds met nieuwe kleuren en soorten auto’s op de markt te komen. Er is nu al meer keuze dan alle verschillende kleuren van de regenboog. Op de dag van vandaag kan men zelfs voor glitters, aparte patronen of speciale lichteffecten kiezen. Je moet geen dure exclusieve auto meer kopen om in iets gepersonaliseerd, speciaal en moois rond te rijden. De meest gekozen kleuren van auto’s zijn verschillende tinten grijs zoals wit, zwart, grijs en zilver. Deze kleuren bedekken wel tot 70% van de automarkt op de wereld.10% van de auto’s worden gespoten in de kleuren rood, blauw, bruin of beige. Andere kleuren komen minder frequent voor. Waarom kiezen we toch eerder voor de neutrale kleuren, terwijl we ook iets anders en opvallender kunnen kiezen?Veel bestuurders hopen toch om enkele jaren te rijden met hun auto. Daarom gaan ze vaak eerder naar een neutrale en vertrouwde kleur grijpen. Deze neutrale kleuren worden vaak beschouwd als meer smaakvol. Maar ook tijdloos en makkelijk te combineren met een andere kleur. Een felle kleur kan al snel teveel opvallen en als ‘raar’ bekeken worden. Dit schrikt kopers dikwijls af. Zeker omdat het over een duurdere aankoop gaat die niet zo snel te vervangen is.

Welke soorten autolak heb je?

We hebben veel verschillende kleuren autolak, maar ook in soorten heb je veel verschil. Daarom vonden wij het wel eens goed om een duidelijk overzicht te maken met een kleine uitleg. Zo weet je tenminste wat de markt te bieden heeft en zo kan je een goede keuze maken. Soorten Autolak:* Autolak in spuitbus* Autolak in blik* 1K Autolakken (= ééncomponents lak)* 2K autolakken (= twee componenten lak)* Custom Paint Effect lakken* Kunstharslak* Watergedragen autolakken. Tussen 1K en 2K lak is er een verschil in prijs en in de werking van de producten. De 1K-lak wordt hard doordat de oplosmiddelen gaan verdampen. De 2K lak wordt hard door de chemische reactie tussen twee stoffen. De 1K lak wordt minder snel hard dan de 2K. Hierdoor kan je soms beter voor de 2K kiezen zodat je geen oneffenheden krijgt en kan er geen stof aangetrokken worden door het snelle drogen. De 1K lak heeft wel een paar nadelen: ze hecht soms minder goed op bepaalde ondergronden en glanst minder mooi dan de 2K.  Het is daarom heel belangrijk om de oppervlakte grondig proper te maken alvorens deze lak aan te brengen. Professionele spuiters gaan dus altijd gebruik maken van de 2K.Custom Paint Effect lakken zijn een uitgebreid assortiment aan verschillende effecten van kleuren zoals kameleon kleuren, transparant, basecoat, flakes ,glitters en nog veel meer.

Plastidip:

* Plastidip blikken* Plastidip spuitbussen* Plastidip voordeelverpakkingen. Plastidippen wordt vaak als sneller en goedkoper alternatief gebruikt voor het overspuiten van voertuigen. Het voordeel ervan is dat het op elke ondergrond aangebracht kan worden en dat het een verwijderbare verf is. Het beschermt de ondergrond en laat het er net als nieuw uitzien. Als je er zeker van wilt zijn dat de Plastidip verwijderbaar blijft, is het belangrijk dat het op een gladde ondergrond gespoten wordt. Nogmaals, maak deze eerst grondig schoon voor het beste resultaat. Blanke lakken:* Blanke lak in spuitbus* Blanke lak in blik* 1K Blanke lakken* 2K Blanke lakken. Het goede aan blanke lakken is dat het een uitstekende hechting heeft en het is een goede corrosiewering voor je auto. Deze lakken zijn krasvast, stootvast en zijn bestand tegen chemicaliën, benzine en de invloeden van het weer. Lakstiften:* Lakstiften op kleur* Blanke lak in lakstift* Primer in lakstift
Lakstiften zijn heel makkelijk om kleine oneffenheden, krasjes en beschadigingen bij te werken. Ze worden niet echt gebruikt voor grote oppervlakken, enkel voor de kleine details om zo het geheel terug op te waarderen.

Primers:

* Primer in spuitbus* Primer in blik* 1K Primers* 2K Primers. Een primer is een grondlaag, de eerste laag onder de verf die voor een optimale hechting gaat zorgen tussen de ondergrond en de volgende laklaag. Er zijn primers met verschillende eigenschappen. Sommige gaan er voor zorgen dat alle oneffenheden uit de ondergrond verdwijnen, zodat er geen vocht kan doordringen, geen UV-licht kan passeren of dat de ondergrond kan oxideren. Het is dus belangrijk om de goede primer te kiezen met de juiste eigenschappen.

Terug naar Shop

 

Alles wat je altijd over autolak wilde weten

Top